RSS Feed

Lábnyomok a levegőben

Csontos Tibor - 2019. 02. 22. 8:01:18 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Lábnyomok a levegőben

Regényesnek és kalandosnak is mondják magyarországi használt autópiacot, de van, aki egyszerűen csak rossznak nevezi, mert egyszerre teszi rozsda- és füsttemetővé Magyarországot. A hazai autópark átlagéletkora 14.9 év, ami elsősorban környezetszennyezési, környezetterhelési okokból elgondolkoztató adat. Évente százötvenezer használt autó érkezik, s százhúszezer tíz évnél idősebb. Forgalomba is állítják őket, miközben környezetvédelmi szabvány szempontjából elavultak.

Rozsdát és füstöt importálunk, a következményeit pedig rendre beszívjuk. Nem ritkán roncsautóból építenek eladható autót, meghamisított előélettel, fényezéssel, polírozással, visszatekert kilométerórával. Ami ez utóbbit illeti, nem sokat kockáztat, aki manipulálja a kilométerórát, mert bár büntetőjogi kategória, szinte lehetetlen bizonyítani, hogy ki tekerte vissza. Január végéig tesztüzemmódban működött a Belügyminisztérium által üzemeltetett egységes állami adatlekérdező rendszer, amely a használt autó előéletéről nyújt információkat. 

Lekérdezhető a korábban rögzített kilométerállás, megnézhetők az eredetiségvizsgálat fényképei,  lehetőség van származás ellenőrzésre, a műszaki állapotra, a futásteljesítményre vonatkozó adatok megismerésére is. A tesztidőszakban rengetegen vették igénybe ezt a szolgáltatást, amit a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció is szeretne kibővíteni az eladásra kínált használt autó szerviznyilvántartásával, az esetleges biztosítási káresemények listájával is.

Az utcán közlekedőket, a gyalogosokat, a gyermekkocsival közlekedőket, a kerékpárosokat persze mindebből elsősorban az érdekli, okádnak-e az orruk alá szén-dioxidot a műszakilag kivénhedt autók, hogy kötelezhetők-e e járművek tulajdonosai arra, hogy műszaki megoldásokkal tisztább üzemű, csökkentett fogyasztású autóval járjanak. Hogy a használt autók importjával együtt importálunk-e szennyezett levegőt is. Miként érdekelheti az is, hogyan kerülhetnek forgalomba roncsokból újraépített autók, s ezek miért nem buknak ki a rendszerből. Az adatok szerint a világon a személyautók a környezetszennyezésből csupán hat százalékkal veszik ki részüket, a teljes szállítmányozás is mindössze tizennégy százalékban járul a bűzös levegőhöz. 

A legnagyobb környezeti lábnyoma az energiatermelésnek, az erőműveknek van huszonöt százalékkal, a feldolgozó iparnak pedig huszonegy százalékkal. A napi közvetlen élményünk persze mégsem az, hogy a repülőgépek üzemanyaga, a kerozin milyen mértékben szennyezi a levegőt, és talán az is hidegen hagy bennünket, hogy a hajók a legolcsóbb gázolajjal mennek. Azzal együtt, hogy nyakig benne vannak a klímaváltozásban. Itt és most amiatt aggódunk, hogy az autók kipufogócsövéből ömlik-e  a pofánkba méreg. Hogy a használt, lejárt környezetvédelmi szabványú gépjárművek mekkora környezetvédelmi lábnyomot hagynak abban a levegőben, amit mi beszívunk. 





Fotó: tudasbazis.sulinet.hu
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ