RSS Feed

Beaterek és rockerek

Csontos Tibor - 2018. 12. 14. 8:00:11 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Beaterek és rockerek

Lovasi András még csak zsákmányállatként sem tekintett a hatvanas évekre, amikor megénekelte, hogy már nagyon unja annak az időszaknak az emlegetését a hozzá tartozó Nagy Generációval együtt. Ráadásul megkockáztatta, hogy szerinte Magyarországon nem is létezik rock and roll. Ez utóbbival komoly rést ütött Schuster Lórántnak, a P. Mobil teremtőjének múlt században edzett idegrendszerén, akinek bölcsessége, "A rock örök és elpusztíthatatlan!" filozófia lett.

Nem véletlen, hogy a rockzenei szakíró, menedzser, koncertszervező, rockrádiós, a Radics Béla Emléktársaság társelnöke, Hegedűs István napokban megjelent sajátos és személyes rocktérképének borítóján is ez a szállóigévé lett schusteri elmésség szerepel, igaz, lecsípve belőle a műfaji megjelölést: Örök és elpusztíthatatlan. A kötet alcíme a magyar rockhistória  egyszerre napos és zivataros évtizedeinek különleges egyvelegét sejteti:"Elmélkedések, beszélgetések, szubjektív visszaemlékezések a rockzene történelmének fejezeteiből". Melyekből plasztikusan kirakható a magyarock puzzle-ja, ha úgy tetszik, kirajzolható a műfaj itthoni megjelenésének, fejlődésének, mai helyzetének, olykor mesterséges akadályokkal megpakolt útvonala is. Különös tekintettel az ősbölényekre, a műfaj hazai meghonosítóira, a Nagy Generáció tagjaira. Igaz, Tolcsvay László egyszer megjegyezte: ők soha nem készültek arra, hogy egyszer majd egy nagy generáció tagjai lesznek. Azok lettek. 

És most itt vannak, ebben a kötetben is, melyben először találkoztam a "beaterek" szóleleménnyel, s melyben többek között megszólal Szörényi Levente, Bródy János, Laux József, Demjén Ferenc, Presser Gábor, Török Ádám, Frenreisz Károly, Schuster Lóránt. Utóbbi breviáriumából a szerző azt is idézi, hogy " aki tíz évet lehúzott a (magyar) rockszakmában, azt nyugodtan ki lehet tenni a dzsungel közepébe, ott is meg fog élni". Erről is szól a magyarock története. S persze, a vele készült interjúban ezúttal is ott a keserű íz, hogy a mai zenei környezetszennyezésben sokszor az az érzése, hogy ők mintha nem is léteztek volna. Miközben műfajt és szakmákat teremtettek. 

Hegedűs körképében a zenészeken kívül megszólal lemezkiadó, klubtulajdonos, rockújságot szerkesztő, rockmúzeum igazgató, rockrajongó, női rockmenedzser - imigyen igyekszik megmozgatni a rockműfaj szinte valamennyi porcikáját. Mindemellett közli a nekrológjait is, Tunyogi Péterről, Pásztory Zoltánról, Som Lajosról, megidézve, mit válaszolt Aczél György ama megjegyzésére, hogy "Som, milyen magas ember ön!" "Aczél elvtárs! A nagyság nem magasság kérdése!" S megemlékezik Miklós Tiborról is, akinek a Keresem a szót, keresem a hangot című, 1977-ben megjelent pop-rockzenészes interjúkötete Hegedűsnek is alapmű. Az Örök és elpusztíthatatlan különlegessége, hogy megjelent cikkeinek és interjúinak részleteit személyes emlékeivel önti nyakon, melyekben koncertkulissza titkokat is elárul, felidéz klubokat, legendás koncerthelyszín-hangulatokat, letűnt együtteseket, amilyen a Gemini, a Liversing, a Taurus, Sakk-Matt, a Tűzkerék, az ősNeoton is volt, lemezbemutatókat, Póka Egont megszólaltatva megtudjuk, mit köszönhet a műfaj a Kőbányai Zenei Stúdiónak, s azt is, hogyan született meg és miként dolgozik a Radics Béla Emléktársaság.

A kötet tartalmi gazdagságára és sokszínűségére árnyékot vet, hogy nélkülözi a részletes tartalomjegyzéket, enélkül pedig bosszantó és időigényes visszakeresni, ki és hol nyilatkozik, nincsenek fejezetek, egyetlen betűtengerben kell lubickolnia az olvasónak. Nem tudjuk azt sem, hogy a különböző cikkek és interjúk melyik esztendőben jelentek meg, aminek egy ilyen típusú kötetnél kötelező tartozéknak kellene lennie.

Mindezzel együtt e könyvnek meg kellett születnie, mert benne van a rockzene lelke. A kötetben többen beszélnek arról, hogy manapság a zene főleg a divatról, a trendekről, a hatásvadászatról, az elektronizálódásról, dalszövegekben pedig nagy többségükben a közhelyekről szól, a zenéből, a szövegekből is hiányzik a lélek. A rockzene lelke ott munkál a szerzőben is, akinek őszinte öröm a rockzene. Nem véletlen, hogy a Hangszeresek Országos Szövetsége 2018-ban neki ítélte az év rockzenei újságírójának járó Öröm a zene-díjat. 





Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ