RSS Feed

Gurlitt

Mogyorósi Géza - 2018. 11. 29. 8:00:30 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Gurlitt

A berlini Martin-Gropius-Bau a házigazdája 2019 januárjáig a "Bestandsaufnahme Gurlitt" című tárlatnak. Nekem nagyon tetszett ez a tarka, "leltározó" kiállítás, mely több évszázad képzőművészetébe enged bepillantást. Az alkotásokban közös, hogy "átmentek" Hildebrand Gurlitt kezén, aki a náci időkben igen aktív műkereskedő volt.

A helyszín: A pazar, 1877 és 1881 között görög reneszánsz stílusban emelt, monumentális nyerstégla épület – melynek második emeletén látható az aktuális „Leltár – Gurlitt” című kiállítás - megálmodása Martin Gropius és Heino Schmieden nevéhez fűződik. A második világháború előtt itt működött a berlini Iparművészeti Múzeum. A fővárosi harcok során súlyosan megsérült létesítmény szomszédságában volt a fasiszta korszakban a Gestapo és az SA parancsnoksága, valamint az SS egyik központja. 1961-ben a Martin-Gropius-Bau közvetlen közelében húzták fel a kommunisták a berlini falat, melynek egy szakasza ott ma is megtekinthető. Legutóbb a 90-es években renoválták - kívül-belül korhű aranyozással - a színvonalas időszaki tárlatoknak és izgalmas partiknak elegáns helyszinéűl szolgáló, háromszintes történelmi épületet Kreuzberg kerületben.

A gyanú: Öt esztendővel ezelőtt nagy vihart kavart, hogy másfél ezer alkotás került elő a rabolt-zsákmányolt műkincsek kereskedelmével összefüggésbe hozható Hildebrand Gurlitt (1895–1956) hagyatékából. A bonni köztársaságban karrierjét folytató, autóbalesetben elhunyt dörzsölt profitól fia vette át a hatalmas értéket képviselő gyűjteményt. A visszahúzódva élt Cornelius Gurlitt (1932–2014) el-eladogatott az örökölt képekből, szobrokból, ám így is tarka tárlat várja e hetekben a Martin-Gropius-Bau közönségét.

Remekművek: Komoly érdeme a mintegy 200 tárgyat felvonultató kreuzbergi kiállításnak, hogy írásos-fényképes tablók, dokumentumfilmek segítségével kísérli meg nyomon követni az alkotások sorsát a hitleri időkben. Emitt sosem látott Roden szobrok, amott Otto Dix, Max Beckmann elveszettnek hitt képei. Claude Monet „Waterloo Bridge” - ennél az 1903-as, álomszép olajfestménynél nem csak én vertem gyökeret. De szép emlék marad François Boucher 18. századi szén-pasztell aktja, mely éppúgy Gulriltt junior müncheni és salzburgi otthonából került elő, mint a többi, részben 1937/38-ban árjátlanított/betiltott remekmű. Igen elgondolkodtató ez a Spree-parti tárlat. Ha erre járnak, ne hagyják ki!


Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ