RSS Feed

Blek frájdéj

Csontos Tibor - 2018. 11. 23. 8:00:54 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Blek frájdéj

Azaz Fekete Péntek. Így ne őrüljünk meg a Fekete Pénteken! Amire érdemes odafigyelni a Fekete Péntekezőknek! Kik a tipikus Fekete Péntek-vásárlók? Szabjunk magunknak határt a Fekete Pénteken! Csőstül jöttek a Black Friday-jel kapcsolatos e-mailek bankoktól, ügynökségektől, kereskedelmi cégektől, közvéleménykutatóktól, hogy figyelmeztessenek a vásárlási láz magasra szökésére és arra, hogy érdemes feketepéntekezni, hiszen az üzletek többségében olyankor egyszerre zuhannak az árak.

Úgy kezdődött, hogy az Egyesült Államokban a hálaadás csütörtöki napját követő pénteken már elkezdődött a karácsonyi nagybevásárlás és az ezzel járó hatalmas forgalom és közlekedési dugók miatt a philadelphiai rendőrök ezt a napot Black Friday-nak keresztelték át. A kifejezés idővel átszivárgott a kereskedelembe és menthetetlenül azonossá vált a karácsonyi vásárlási őrület beindulásával. A nagy csali pedig az volt, hogy az üzletek a nap huszonnégy órájában nyitva tartottak, zuhantatták az árakat, még a tévében is benne volt, hogy a népek ott táboroztak az áruházak bejáratánál, hogy nyitáskor elsőként rohanják meg a pultokat, hogy azután mint turis ruhabála mennyiségű cuccal hosszú, tömött sorokban várakozzanak a pénztárak előtt. Majd ez a Black Friday az Újvilágból az óceánon átszivárgott a Régivilágba, s persze, elérte a magyar határokat is.

Szóval, a Valentine's Day és a Halloween után megérkezett a Black Friday is. A nagy ho-ho-horgásszá vedlett év végi kereskedelem már megint kitalált valamit, hogy valamilyen tengerentúli pr-kukacot használjon csalinak a vásárlófogáshoz. Kétségtelenül kapitális ötlet.- Nem elég, hogy a karácsonyi dekorációs giccsparádé láza sok helyen már november elején elkapta a plázák dizájnereit, a kirakatrendezők szerepét átvevő látványtervezőket, már itt a Black Friday is.  Igaz, még szárnyas angyalkák nem kínálják a legújabb produktumokat és  a plázák jegesmedve zenekarai sem zengik a Stille Nachtot, de nyugalom, az is eljő hamarosan. Csoda, hogy a klímaváltozás miatt olvadó jégtáblák miatt még van kedvük dalolgatni. A vásárlók pénzének bezsebeléséért mindent. 

A Black Friday nem más, mint a karácsonyi vásárlási tömegpszichózis jól kitalált ízfokozója. A majmolás újbóli remekműve, amely hatásában ott tart, hogy az egyik bank például kitűnő alkalomnak tartja a Black Friday-t arra, hogy a gyerekünkkel ebből az alkalomból gyakoroljuk a pénzügyi tudatosságot és tippeket ad arra, hogy "ezeken a vásárlási szenvedéllyel fűtött napokon" mire hívjuk fel gyerekeink figyelmét a pénzügyi tudatosság jegyében. Vásárlási szenvedéllyel fűtött napok. Pompás eufemizmus a karácsony hangulatát tönkre vágó fogyasztási, vásárlási, pénzköltési őrületre. 

Árzuhantatás? Ugyan már! Némely üzletek, webáruházak a vásárlási szenvedéllyel fűtött napok előtt megemelik az áraikat, hogy a Black Friday-n még inkább látványosabbnak tűnjék a leértékelés. Másrészt nem árt megfigyelni, milyen cuccokat kínálnak olcsóbban. S persze, ha már ott van a fekete péntekező az üzletben, bizonyára ama pultoknál is sertepertél majd kíváncsian, ahol az árcédulákon nem virítanak látványosan a mínusz százalékok. Az egyik reprezentatív felmérés szerint a magyarok több mint a fele véli úgy, hogy a kereskedők ilyenkor sokszor megtévesztik a vásárlókat és abban is biztos, hogy a Fekete Péntek nem más, mint a felesleges kiadások dzsungele. Sűrű és áthatolhatatlan dzsungele. Csak hát a divat lett a Black Friday, menő dolog tülekedve fekete péntekezni.Lehet nekije bedőlni. 


Fotó: classicnails.hu
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ