RSS Feed

Az utolsó dalt a halál játszotta

Csontos Tibor - 2018. 11. 15. 9:02:55 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Az utolsó dalt a halál játszotta

Néhai kollégám, Sebők János rockhalálokról szóló könyvének címét kölcsönzöm ki eme írás élére, melyben az LGT ugyancsak néhai gitárosáról, Barta Tamásról szóló, készülődő és különlegesnek ígérkező dokumentumfilmre szeretném felhívni a figyelmet. Az itthon csak nyugati figuraként emlegetett, tragikus sorsú Barta júliusban lett volna hetven éves, torzóban maradt életéről Hajdú Eszter forgat filmet itthon és Amerikában. A filmesek újra felfedezik a rockmúltat.

Készülődik például egy zenés üzenet az éterbe Orszáczky Jackie felé, amely rendhagyó dokunak ígérkezik, hiszen a Syrius és a Rákfogó együttes kitűnő basszusgitárosának, szerzőjének küldenek benne improvizatív zenei vallomásokat egykori zenésztársai. Az Üzenet című produkció az éppen tíz éve elhunyt Orszáczkyt idézi, aki az idén lett volna hetvenes esztendős. Éppen úgy, miként a Syconor, a Hungária, az LGT gitárosa, Barta Tamás is, aki a Syriusban Orszáczky Jackie-vel játszott együtt. Ám amíg Orszáczkynak zeneileg  úgy-ahogy bejött Ausztrália, az 1974-ben disszidált Barta Tamás zenészként nem tudott mit kezdeni az amerikai álommal, miként Amerika sem tudott mit kezdeni vele. 

Ennek okai is minden bizonnyal kiderülnek majd Hajdú Eszter filmjéből, amelyet a rendező személyes ügyének tekint. Nem is lehetne másként, hiszen a rendező édesanyja Barta Tamás édesanyjának fogadott lánya, aki élete utolsó éveiben együtt lakott velük. Halála után a hagyatékából előkerült huszonkét, egyenként hatvan perces kazetta, melyeket Barta Tamás küldött haza Amerikából az édesanyjának. Ezek a hangos levelek pedig sok olyasmiről árulkodnak, amelyekről eleddig nem tudhattunk. Arról például, hogy valójában mi történt az itthon sztárgitárosnak számító, Amerikáért valósággal rajongó Bartával odakint.Hajdú Eszter szerint a kazetták meghallgatás után kiderült, hogy e hangzó anyagok nem csupán kordokumentumok, hanem erős érzelmi, drámai töltéssel is rendelkeznek. Szinte kínálták magukat arra, hogy dokumentumfilm alapjai legyenek és felidézzék az 1982-ben, harminchárom évesen, máig tisztázatlan körülmények között, Los Angelesben agyonlőtt Barta alakját.

Hajdú Eszter  - a Barta egyik szerzeményét idéző - Siess haza, vár a mama! című, Magyarországon és Amerikában forgatott dokumentumfilmje minden bizonnyal a jövő év egyik legjobban várt produkciója lesz. Nem véletlenül kapott támogatást a Magyar Média Mecenatúra Program dokumentumfilmes pályázatában. A produkciót persze még nem lehet minősíteni, csupán azt, miként az előzetes megnyilvánulások elárulnak róla. Mindezek pedig érdeklődést keltőek, izgalmasak és rokonszenves az is, hogy az alkotók nem játsszák az oknyomozó újságíró szerepét és nem arra szövetkeztek, hogy kiderítsék, végül is miért kellett a legjobb magyar gitárosnak tartott Barta Tamásnak pisztolygolyókkal a testében végeznie. 

Aki megélte a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas éveket, s kicsit is ismeri a magyarock történetét, annak fő- és mellékszereplőit, azok évtizedekkel ezelőtti és mostani, olykor a politikai széljáráshoz idomuló megnyilatkozásait, hajlamos a gyanakvásra, s ráhibázni bizonyos prekoncepciókra. Borítékolható, hogy a Barta-film más lesz. Újszerű, izgalmas, töprengésre késztető. 





Fotó:
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ