RSS Feed

2018 – gurul még a Trabant

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2018. 06. 19. 8:46:03 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

2018 – gurul még a Trabant

Az 1957-ben bemutatott kétütemű, keletnémet kisautó "60. születésnapja" alkalmából nemesfém emlékérmeket dobtak piacra az NSZK-ban. Az örökifjú Trabant a berlini turisták örömére pár órás bérkocsikázásra ki is kölcsönözhető!

Napjainkban már természetes, hogy álmaink vadonatúj autóját, akár azonnal hazavihetjük a szalonból. S nem kell Merkur-kiutalással bíbelődnünk, éveket várnunk egy „Made in DDR” avagy „Made in CCCP” típusra. Ám nem volt ez mindig így a „Kádár-medencében”. A veterán kiskocsik gyűjtői jól emlékeznek arra, hogy már a fél világot meghódította a Volkswagen Bogár az 50-es években. A szintén nyugatnémet Gogomobil, a BMW Isetta és a francia Citroën „Kacsa“ ugyancsak megelőzték a „Made in DDR” népautót. A Trabantot, mely a P 50-es leporolt változataként hatvanegy esztendeje debütált. A numizmatikusok örömére - már sokadszor - jubileumi, arany és ezüst érmek kerültek tavaly a szakboltokba az imádott verda képével. A Wartburg kétajtós „öccse” igazi szenzáció volt. Magyarországon is! A háború poklából felocsúdó NDK-ban négy évvel a berlini munkásfelkelés (1953) után és négy esztendővel a fal felhúzása (1961) előtt jelentek meg a legelső, a kor technikai színvonalát tükröző, takarékos családi kiskocsiról készült gyári fotók.

A hruscsovi szputnyik-korszakban az olasz FIAT 500-as és a brit Mini Morris zwickaui vetélytársa 18 lóerős volt. A félezer köbcentis, kéthengeres Trabant, 90 km/órás csúcstempóját senki sem fitymálta le anno. A keletnémet mérnökök mégsem csücsültek a babérjaikon. A tervgazdálkodás sürgetésétől „inspirálva” már 1960-ban 20 lovasra tuningolták a jellegzetes brummogású orrmotort. Micsoda különbség! Walter Ulbricht birodalmában a technikai fejlődés megállíthatatlannak tűnt. A VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau konstruktőreinek hála 1962-től egy még újabb aggregáttal rendelhették meg a (nagyon türelmes) polgárok a Trabant limuzint, illetve kombit. A 23 lóerős motor akár 100 km/órás robogást is lehetővé tett.

Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ