RSS Feed

Sas volt

Dalia László - 2018. 06. 08. 8:00:02 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Sas volt

Megdöbbentem, amikor előbb a Kreatív, majd az Index, HVG és a többi portál hétfőn délután kiadta Sas István halálhírét. Egy héttel korábban együtt ebédeltünk, egy sör mellett mesélt a régi időkről. Talán kicsit fáradt volt, egyetemi szakdolgozatokat javított, de amúgy semmi baja nem volt.

A bor mellé becsomagolt nekem egy könyvet. Épp a végére értem, kijegyzeteltem, hogy írjak róla, sőt azt gondoltam, hogy előbb egy másik sör mellett kikérdezem egy–két dologról, mielőtt írok róla. Idáig jutottam, amikor Dani fiam felhívott a halál hírével.

A magyar reklámfilm történetét úgy jegyzik, hogy van a Sas előtti és van a Sas utáni korszak. S bármilyen nagyzolónak tűnik, ezt a tételt nem vitatja senki a szakmában. Nagyon szépen emlékeznek róla, s a Magyar Reklámszövetség saját halottjának tekinti. Ám ez amúgy is kijár egy örökös tagnak, de inkább az visszahangzik, hogy a magyar reklámszakmát pótolhatatlan veszteség érte. Két egyetemen oktatott, imádták a tanítványai, együtt söröztek vele, pedig néha korholta is őket, hogy keveset tudnak a világról, nem olvasnak eleget. Az egyik története épp az volt azon az ebéden, hogy előadás közben emlegette az egyik legszebb szerelmes vers néhány sorát (Milyen volt szőkesége, nem tudom már) és rákérdezett, ismerik-e. Az egyik lány tudta, azonnal beírta a jelest az indexébe.

Sas volt az egyetlen magyar reklámos, aki képes volt 6 másodpercben megzenésíteni Budapestet egy nemzetközi produkcióban, ahol öt városra jutott 30 másodperc. S nyolc díjat nyert Cannesban, amit sosem fognak lepipálni. Egyébként is mindez a korai szocializmusban történt, amikor amúgy sem volt könnyű egy reklámfilmes sora. Az egyik cannes-i díj után Pista megismert egy finn tévés sztárt, s a hölgy néhány tánc után azt ajánlotta, lépjenek le a fogadásról. A fesztivál palota bejáratánál megálltak, hogy hívjanak egy taxit, de ekkor a magyar reklámfilm guru megtorpant, mert eszébe jutott, hogy a zsebében csak két frank cincog, abból még egy italt sem lehet rendelni egy bárban. Így lett vége egy szépnek induló kapcsolatnak. Ezen legjobban Irén, a felesége szokott derülni, aki akkor persze még nem ismerte Sast. És a legfurcsább, hogy a saját filmjeit sosem vetítette a diákjainak, mindig a legújabb reklám klipeket mutatta meg. A könyvei is inkább történetek, tanulságok, töprengések, s nem dicsekvések halmaza. És mindenekelőtt hiteles és szellemes korrajzok. Jól tudta, hogy kevés dolog tud többet elmondani egy korról, mint a reklámjai, elvégre ő rendezte be ezt a világot. És miközben szerelmese volt a kultúrának, gyakran elmondta, hogy „a Londonba kitántorgó félmillió magyarnak egy felmérés szerint nem a Vígszínház, nem a Margitsziget, de még csak nem is a Gozsdu udvar hiányzik, hanem a Túró Rudi”.

Ha jutott volna még nekem egy beszélgetés, legalább annyi, hogy a legutóbbi könyvéről írhassak, megkérdeztem volna, hogy meddig él egy reklám, s ő még erre is tudta volna a választ. Örkény kérdezte egy novellában, hogy „Meddig él egy fa?”, én meg már nem merem megkérdezni, hogy „Meddig él egy reklámfilmes?”, hiszen már nem él, pedig még annyi kérdésem volna. Holott beszélgettünk mi Telkin, Lisszabonban, és Miamiban is. Megannyi bölcsességet hallottam tőle, s megjegyeztem azokat is, amelyeket nem mondott ki. Évekkel ezelőtt forgatta az utolsó filmjét, pedig megrendelő még lett volna. Ám akkor már három sorban ültek a szakértők, ügynökségi megbízottak, tanácsadók és összekötők, hogy mindenki adjon valami instrukciót. És az egyik nemzetközi ügynökség embere beszólt a Jászai Mari díjas színésznőnek, hogyan hangsúlyozzon. A nagyüzemi termelés már nem az ő világa volt, miközben őt ott is elfogadták. S mondta is, hogy a legjobb reklámok mögött mindig van egy erős egyéniség, aki tűzön-vízen képes átvinni az eredeti elképzelést. Ez volt Sas István.

Pista, vettem egy portóit, nem pont azt, amit a lisszaboni szállodában ittunk, ami annyira ízlett, hogy két üveggel is rendeltünk, de ízleni fog, ha egyszer visszajössz.

 


Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ