RSS Feed

Munkában is lehet fogyni

M. A. - 2018. 06. 03. 7:50:02 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Munkában is lehet fogyni

Az ébren töltött idő meglehetősen nagy része munkavégzéssel telik, ezért nem lényegtelen, hogy a munkahely mennyire támogatja dolgozói egészségtudatos életmódját. A munkáltató számára is fontos, hogy dolgozói a maximumot hozzák ki magukból, így nem árt tisztában lenni az egészségturbósító módszerekkel.

Néhány munkahelyen ugyan már elérhetők munkahelyi egészségnapok, szűrővizsgálatok, egészségmegőrzéssel kapcsolatos előadások évente 1-2 alkalommal, ez azonban nem elég, ha az ajánlott egészséges életmód megvalósítása viszont 100%-ban a munkavállalóra hárul. A sok ülés veszélyeiről, az elhízás okozta betegségekről és lehetséges megoldásokról Dr. Gajdács Ágnes belgyógyász-obezitológus szakorvos, a MediFat Klinika igazgatója beszélt.

„A 2018-as Európai Elhízás Elleni Nap egyik fő üzenete szerint az elhízás, a dohányzás és a sok ülés a legnagyobb gyilkosok a világon. Ez a tény Magyarországon is érvényes, hiszen az elhízottak és emiatt fokozott egészségügyi kockázattal élők számát tekintve mind az európai, mind pedig a világrangsorban dobogós helyen állunk. Életkori bontásban a 18-34 év közötti nők 37%-a, a férfiak 41%-a rendelkezik súlytöbblettel, a 35-64 év közötti nők 66%-ának, a férfiak 75%-ának van súlyfeleslege, míg a 65 év felett a nők 79%-a, a férfiak 83%-a túlsúlyos vagy elhízott. Ráadásul előrejelzések szerint a korfa eltolódása miatt 2030-ra a munkavállalók 35-40%-a 55-60 éves lesz. Súlyosbítja a helyzetet a mozgáshiány is, a magyar felnőttek 77%-a fizikailag teljesen inaktív, 18%-a sportol heti 3-4 alkalommal, és csak 5% mozog hetente ötször vagy többször. Az ülőfoglalkozásúak naponta 6-8 órát ülnek, ehhez hozzáadódik a szabadidőben képernyő (tv, számítógép, mobiltelefon stb.) előtt töltött idő, és sokan ülnek a közlekedési eszközökön (személygépkocsi, tömegközlekedés) is, így naponta akár 9-14 óra is üléssel telhet” – mondja a doktornő.

Egy egészségtudatos munkahely számos ponton segítheti a dolgozókat az egészséges életmód megvalósításában, és a fogyókúrában is. A legtöbb fogyókúrázó ugyanis arról panaszkodik, hogy szinte alig mozog (egy helyben ül, kényelmetlen széken); alig iszik napközben, mert nincs ideje kimenni a mellékhelyiségbe; a hosszúra nyúlt megbeszéléseken nincs mód 1-2 falat bekapására, illetve a fogyókúrát akadályozó ételek vannak az asztalon, a munkahelyi étkezdében pedig nem talál alakbarát ételeket, mindent otthonról kell vinnie. Emiatt sokan napközben alig esznek és isznak, és kénytelenek délután és este gondoskodni a hiányok pótlásáról, ami elősegíti a hízást, és akadályozza a minőségi alvást.

Az ún. spontán fizikai aktivitást tehát a munkahelyen is életvitelszerűen kellene növelni különösen az ülőmunkát végzőknél. Részükre pl. óránként 5-10 perc szünet jár a törvényi szabályozás szerint, amit járkálással, a test átmozgatásával, láb-, vagy gerinctornával, sőt akár pihenőmatracon fekvéssel tölthetnek, részmasszázst kaphatnak, illetve meglátogathatják a mellékhelyiséget, így a kellő folyadékfogyasztás elől is elhárul az akadály.

 


Fotó: purecom
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ