RSS Feed

A chia mag hatásai

vitalitas-magazin.hu - 2018. 04. 14. 18:00:24 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

A chia mag hatásai

A chia –spanyol zsálya– a babhoz, a kukoricához és az amaránthoz hasonlóan a maják és az aztékok mindennapi eledele volt. Neve a maják nyelven erőt jelent, ami nem véletlen: a chia mag igazi energiabomba. Koncentrált szuperélelmiszer, amely nagy mennyiségben tartalmaz szénhidrátokat, fehérjéket, rostokat és omega-3 zsírsavakat. Ezeken kívűl a chia mag rendkívül gazdag antioxidáns összetevőkben.

Egészséges és fogyaszt

Bár a chia növény a napfényes, nedvességben gazdag területeket kedveli, képes alkalmazkodni a száraz klímákhoz is igaz, ilyenkor terméshozama elenyésző. Az egyik legfontosabb szuperélelmiszer, magja rendkívül gazdag A-, E-, C-, B1- és B2-vitaminban, kolinban (J-vitamin) és folsavban. A chia mag húsz százaléka fehérje (ez jóval magasabb a búza proteintartalmánál), figyelemre méltó mennyiségben tartalmaz kalciumot és vasat (háromszor többet, mint a spenót), rezet, jódot, bórt, foszfort, káliumot, mangánt, magnéziumot, cinket, stronciumot, valamint szilíciumot. Bővelkedik antioxidáns alkotóelemekben, míg a chia magban nagyobb mennyiségben találhatók meg omega-3 zsírsavak, mint az egyik legfontosabb omega-3 raktárnak számító lenmagban vagy a halakban.

Különleges méregtelenítő

A protein előállításában döntő szerepet játszó aminosavjai hatékonyan szabályozzák a vércukor- és a koleszterinszintet –megemeli a HDL (jó) és csökkenti az LDL (rossz) koleszterin szintjét –, ezáltal a chia mag, és különösen a belőle préselt olaj segít megelőzi az érrendszeri betegségeket, köztük az érelmeszesedést. Szintén a keringési rendszer egészségét szolgája, hogy káliumtartalmából adódóan, hozzájárul a vér áramlásának normális szinten tartásához, ezért a chia mag fogyasztása a magas vérnyomásban szenvedőknek kifejezetten ajánlott. Mivel glikémiás indexe alacsony, vagyis a megemésztése során kevés glükóz szabadul fel, a chia magot cukorbetegek is fogyaszthatják. Gluténmentes, jelentős szénhidráttartalmát elsősorban nagy mennyiségű élelmi rostjainak köszönheti. A chia mag erősen hidrofil, ami esetében azt jelenti, hogy a súlya kilencszeresének megfelelő mennyiségű vizet képes felvenni. Kiváló méregtelenítő: a gyomorban a víz hatására zseléssé váló chia magokba ugyanis valósággal beleragadnak a salakanyagok és a toxinok, amelyek aztán a széklettel könnyedén kiürülnek a szervezetből. Ráadásul a zselés állagú anyag más béltisztító rostokhoz hasonlóan óvja az érzékeny beleket, megszünteti a székrekedést, ezáltal csökkentheti a vastagbélrák kockázatát. És ha mindez még nem lenne elég, a gyomorban megduzzadó chia mag rövid idő alatt telítettségérzetet okoz, ami hozzájárul a fogyókúrák sikeréhez.

Fitten tart és lassítja az öregedést

A chia mag antioxidáns hatóanyagai lassítják az öregedés folyamatát, segítenek megelőzni a korosodással járó betegségek –elsősorban a szív- és érrendszeri megbetegedések, illetve a szürkehályog – megjelenését, valamint egyensúlyban tartják a trigliceridszintet. Tumorellenes tulajdonságait is antioxidánsainak köszönheti, melyek képesek megkötni a rák, valamint egyes érrendszeri megbetegedések kialakulásával kapcsolatba hozható szabad gyököket. Mivel a chia mag ötször több kalciumot tartalmaz, mint a tehéntej, így jó szolgálatot tehet terhesség, illetve menopauza idején, segít megelőzni a csontritkulást, valamint enyhíti a betegség tüneteit.

Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ