RSS Feed

Az időzónák veszélyei

M. A. - 2018. 03. 13. 8:00:12 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Az időzónák veszélyei

Világunk felgyorsult, néhány óra alatt télből a nyárba, éjszakából a nappalba érkezhetünk, és ez természetesen fordítva is igaz lehet. A jetlag az időzóna átlépésből származó tünetegyüttest jelenti, amit tovább árnyalhat az a tény, hogy az utazás - akkor is, ha öröm -, stressz forrás az emberi szervezet számára.

 Időzónának azt nevezzük, amikor a hosszúsági köröket átlépjük, kelet-nyugat vagy nyugat kelet irányba. Tizenöt fok átlépése számít egy időzónának, és huszonnégy van belőle.  Háromnál több átlépése már gondot jelenthet! Olykor két-három nap is lehet, mire sikerül az „új” nappal-éjszaka ritmushoz zökkenőmentesen alkalmazkodnia a szervezetnek.

Hogy mikor alakul ki a jetlag, mit tehetünk a mérséklése érdekében, és kik vannak kitéve fokozottan a veszélyeinek, arról Dr. Béres Zsuzsanna, a Budai Oltóközpont oltóorvosa beszélt.

Nagyon egyéni és színes lehet a kép, ami sohasem kristálytisztán csak a K-Ny, Ny-K irányú utazás miatt alakul ki, hiszen ehhez még sok egyéb tényező is társul, ami stressz a szervezet számára. Ilyen lehet például többek közt az, hogy a repülőgép kabinban alacsony a levegő nyomása, és alacsony a páratartalom. Ez azt jelentheti, hogy csökken a vérünkben keringő, hasznosítható oxigén mennyisége. Gyakran minimális a mozgásterünk hosszú órákon át. Az É-D D-É irányú mozgás miatt évszakot is válthatunk. Ezek együttesen, mind súlyosbíthatják, árnyalhatják a tüneteket - hívja fel a figyelmet a doktornő.

Mit tegyünk, mit ne tegyünk, hogy mérsékeljük a jetlaget, és hogy segítsük a belső óránkat az alkalmazkodásban? Kipihenten induljunk! Ha nagyon sok időzóna átlépéssel jár az utunk, szakítsuk meg valahol. Próbáljunk éjszaka megérkezni a célállomásra. Állítsuk óránkat a lehető leghamarabb, akár indulás előtt, a helyi időre!

Az idősebb korosztályt (60+) jobban megviseli az időzónák átlépése. Minél több van belőle, annál komolyabbak lehetnek a fellépő tünetek. A gyermekek lényegesen könnyebben alkalmazkodnak, illesztik belső órájukat a helyihez. 


Fotó: purecom
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ