RSS Feed

A téli utakon veszélyesebb a defekt

Tölgyi Krisztina - 2017. 12. 02. 11:09:09 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

A téli utakon veszélyesebb a defekt

A téli időszakban nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent a defekt, mint nyáron. Egy statisztika szerint a defektek 23%-a sötétedés után következik be, 50%-a pedig lakott területen kívül, sötét, nehezen belátható útszakaszokon éri az autósokat, ami a lecsökkent látótávolság és a hosszabb esték miatt télen fokozott veszélyforrást jelent a vezetők számára.

A Bridgestone statisztikái szerint a defektek 23%-a sötétedés után következik be, 50%-a pedig lakott területen kívül, sötét, nehezen belátható útszakaszokon éri az autósokat, ami a lecsökkent látótávolság és a hosszabb esték miatt télen fokozott veszélyforrást jelent a vezetők számára. Új téli abroncs vásárlásakor ezért érdemes defekttűrő abroncsot felszereltetni gépjárművünkre. A cserével késlekedő gépkocsi tulajdonosoknak az idén azonban nemcsak a gumiszervizben kell többet fizetniük az új abroncsokért, de akkor is, ha webáruházból rendelik azokat.


Nem elsősorban a 7 °C, hanem a keverék és a profilmélység számít

Az autósok körében ma már közismert, hogy a téli abroncsok jobb tapadó képességgel rendelkeznek, mivel lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat.


 

„A biztonságos téli autózás érdekében a régi téli abroncsunkat akkor kell újra cserélni, ha az abroncs profilmélysége 4 mm alá csökken. Ilyenkor ugyanis jelentősen veszít tapadó képességéből az abroncs, a gépjármű pedig nehezebben irányítható, mert az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat, vagy a hókását a kerék alól” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személyabroncs üzletág vezetője. „A téli abroncsok előnyei ma már széles körben ismertek, de a defektek által jelentett közlekedésbiztonsági kockázatoknak még csak kevés autós van tudatában” – teszi hozzá a szakember.


 

A defekt rosszkor történik rossz helyen és télen még veszélyesebb

A cég statisztikái szerint élete során minden vezető átlagosan 6 defektet kap. A defektek 23%-a sötétedés után következik be, 50%-a pedig lakott területen kívül, nehezen belátható és megközelíthető útszakaszokon éri az autósokat. A defektek során ráadásul majdnem minden harmadik esetben az autós valamely családtagja is a gépjárműben tartózkodik. Egy-egy defekt javítása és a kerékcsere akár 1 órát is igénybe vehet, ami rendkívül veszélyes lehet az autópályákon vagy országutakon. Télen ez fokozott kockázatot jelent, hiszen míg nyáron csak este 8 óra után, addig télen már délután 4 órakor sötétedik, ezért többet autózunk rossz látási és láthatósági körülmények között.


 

Egy megoldás két biztonsági problémára egy doboz cigaretta áráért

A hideg idő beálltával a mintegy 3 millió magyar autótulajdonos közül minden évben 300.000 autós cseréli le régi téli abroncsait újakra. Az adatok szerint a magyar autótulajdonosok jellemzően 4, de akár 5 téli szezonon keresztül is használnak egy szett téli abroncsot.


 

A magyar autótulajdonosok egy abroncs készlettel akár 50.000 km-t is megtesznek, amely futásteljesítményre legalább egy defekt esik. Mivel defekt esetén a női autótulajdonosok 2/3-a nem saját maga cserél kereket, a férfiak 50%-a pedig – különösen télen - nem tartja biztonságosnak a mankókereket, új téli abroncsok vásárlásakor érdemes megfontolni az emelt szintű biztonságot kínáló defekttűrő abroncsok használatát. „Ez az innovatív technológia abroncsonként mindössze 1.400-1.500 forinttal, azaz egy doboz cigaretta árával kerül többe, mint egy hagyományos gumiabroncs” – mondta Hunyadi Szabolcs.
Hasznos vezetési tanácsok téli utakra a Bridgestone-tól


 

1.   Váltson mielőbb téli abroncsokra! A téli abroncsok fokozott biztonságot és teljesítményt nyújtanak téli körülmények között is. Amikor a hőmérséklet csökkenni kezd, ideje nyári abroncsait télire cserélni!


 

2.   Ellenőrizze a tapadást! Mivel az útviszonyok gyorsan és drasztikusan változhatnak, fontos, hogy rendszeresen ellenőrizze kerekek tapadását és azt, hogy mennyi járműve féktávolsága hirtelen fékezés esetén.


 

3.   Jeges, havas úton óvatosan fékezzen! Blokkolt kerékkel csúszós úton az esetek többségében nem tudjuk irányítani az autót. Ezért, ha nincs ABS rendszerünk, akkor óvatosan és szakaszosan fékezzünk, hogy elkerüljük a kerekek blokkolását és a megállásig irányítani tudjuk az autót.


 

4.   Elinduláskor és kigyorsításkor szintén legyünk óvatosak. Ha nagy gázzal indulunk, az abroncs kipörög és elveszti a tapadását. Induljunk tehát lassan és kis gázzal, így a téli abroncs valamennyi éle és mintablokkja maximális mennyiségű havat vesz fel a futófelületre, így biztosítva a megfelelő tapadást az útfelszínnel.


 

5.   Kanyarodásnál nagyon fontos, hogy ne fékezzünk erősen és próbáljuk meg minél kisebb ívben bevenni a kanyart.


 

6.   Különösen szélsőséges viszonyok mellett – pl. amikor jég borítja az utat – az is veszélyes lehet, ha levesszük a lábukat a gázpedálról. Amikor a hátsó kerekek (túlkormányzás) vagy az első kerekek (alulkormányzás) kipörögnek a havas úton, óvatosan hozzuk egyenesbe a kerekeket és lassítsunk, amint visszanyertük a tapadást.


Fotó: pocketautorent.hu
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ