RSS Feed

Daimler, Jaguar és a többiek

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2017. 11. 26. 17:14:24 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

 Daimler, Jaguar és a többiek

A Brexit-vita kellős közepén ki emlékszik már arra, hogy az 1893-ban alapított Daimler Motor Syndicat (DMS) a legrégebbi automobilgyártással foglalkozó brit cég? Melynek öt éven keresztül volt felügyelő bizottsági tagja a névadó német feltaláló, Gottlieb Daimler {1834-1900}.

Jövőre ünnepli a 125. születésnapját a festői Coventry-ben a germán mérnök szabadalmának megvalósítására született DMS. Az első, kéthengeres "Motorwagen" 1896-ban, a magyar millenium évében gördült ki a gyárkapun. Daimler halálának idején már négyhengeres modellel is dicsekedhetett Nagy-Britannia. Ekkortól szakad véglegesen ketté az angol és a német ág, amit mi sem tükröz jobban, minthogy az első és második világháborúban is szembenálló két birodalomban "Daimler of Coventry" illetve "Daimler Mercedes Benz" elnevezéssel kényeztette a felső tízezret a két luxus márka. (A brit királyi család még az 50-es években is ezzel a típussal közlekedett hivatalos alkalmakkor. Adolf Hitlertől a nyáron elhunyt Helmut Kohl kancellárig pedig a "csillagos" Merci dukált.)

Visszakanyarodva az 1960 előtti korszakhoz, amikor a Daimler of Coventry még nem tartozott a Jaguar csoporthoz... A 20. század első felében a kisszériás, hat-, nyolc-, tizenkét hengeres brit kocsik az USA-tól Indiáig divatosak voltak. Legendás az 1927-ben piacra dobott, 7,1 literes, V12-es Daimler Double Six típus, melynek 3,14 méteres tengelytávja pazar komfortot garantált. Sportkocsik terén is gazdag választékot kínáltak az angol mérnökök, lehetővé téve az óránkénti 100 mérföld feletti robogást. A gyűjtők féltett kincse az 1959-ben debütált utolsó, "önálló" Daimler, melynek nyolc-cilinderes, 250 lovas szíve közel 125 mérföldes tempóra


Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ