RSS Feed

Raffaello Bécsben

Csontos Tibor - 2017. 11. 23. 8:00:58 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Raffaello Bécsben

Művészettörténészek szerint a „rafaelmadonna” már olyannyira általános fogalom, hogy Raffaello madonnáit nem is festményként nézzük, hiszen ő teremtette meg Szűz Mária képét, miként Michelangelo az Isten képét, elfogadtatva kortársaival és a következő ötszáz évvel. Ezt az érzelmi élményt élhetjük át a bécsi Albertinában, ahol nyolc termet töltöttek meg a reneszánsz egyik zsenijének százharminc rajzával és tizenhét festményével.

A klasszikus reneszánsz korszak univerzális géniuszának tartott Raffaello száznegyvenhét művének kiállításával újra hatost dobott a bécsi Albertina, amelynek Raffaello Sanzio-megidézése tökéletesre sikeredett. Nem véletlenül vonzza mágnesként a látogatókat a korszaknyomatnak is beillő tárlat, melynek egyik különlegessége, hogy Raffaello vázlataiból és rajzaiból ennyit talán még soha nem mutattak be egyszerre. Mondhatni persze, ez jelentette a legkevesebb gondot, hiszen az Albertina komoly, saját tulajdonú gyűjteménnyel rendelkezik a reneszánsz mester rajzaiból és vázlataiból, de jó néhányat kikölcsönöztek erre az alkalomra az oxfordi Ashmolean Museum gyűjteményéből is.  Az pedig már a kiállítás rendezőit dicséri, hogy pontosan nyomon követhető mindaz, ami a művészettörténet egyik legnagyobbjának alkotómunkája a vázlatoktól a festményekig vezetett. 

A kiállításon barangolóban – miközben megpróbálja követni ezt a követhetetlen alkotómunkát – óhatatlanul is ott poroszkál a gondolat, hogy Raffaello képei a két mester, fejedelem, Leonardo da Vinci és Michelangelo árnyékában születtek. Akikről már a kortársak is azt tartották, hogy felülmúlhatatlanok, legalábbis követhetetlenek. S akkor feltűnt Raffaello , aki hitt a tökéletes szépségben. Az Albertina tárlata ennek a hitnek a foglalata. Ha még nem is láttuk madonnáit, csak a fiatal fiú álmodozó szemű portréját 1503-ból, máris a reneszánsz egyik legszebb portréján merenghetünk. 

S hát a madonnák. A tiszta szépségű madonnák. Itt van a lenyűgöző méretű Madonna dell’Impannata 1511-ből, a Madonna Aldobrandini 1509-ből, és az Esterházy Madonna is, amely a budapesti Szépművészeti Múzeumból érkezett. Miként a Ther British Museum, a Louvre, az Uffizi, a Prado, a Collection of the Queen of England, a lille-i Palais des Beaux-Arts is kölcsönzött festményeket, rajzokat az albertinai kiállításhoz. Melyen látható a Szent György és a sárkány, a Scipio álma, az 1509-es önarcképe, A szent család a báránnyal, Bindo Altovani portréja (ez a kép szerepel a múzeumi programfüzeten is), a Vatikán egyik leghíresebb freskójának, az Athéni iskolának a vázlatai. S azok a tapétaminták, amelyeket II. Gyula pápa vatikáni lakosztályának díszítéséhez használt.

Raffaello csupán harminchét éves volt,a mikor meghalt. Mozart  harmincöt. Mégis mindketten lenyűgözően gazdag életművet sűrítettek olyannyira rövid életükbe.  


Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ