RSS Feed

Vadkacsa

Csontos Tibor - 2017. 10. 27. 8:00:00 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Vadkacsa

Ez a vadkacsa már nem száll fel azon a bizonyos színpadon. És az a bizonyos angyal sem száll majd át ama bizonyos színpad felett. Most vadabbnál vadabb kacsák is szálldogálnak és angyalokból lesznek ördögök, az ördögök pedig jelmezkölcsönzőkbe járnak angyali jelmezekért. Álságokkal és képmutatásokkal, hazugságokkal, hazugságra épült illúziókkal, életsebekkel és életsebezhetőséggel kell szembesülnünk. Cseppet sem meglepő módon. Mert úgy tűnik fel, meg vagyunk lepődve. Ez a vadkacsa mintha a sorsszerűséget hordozná zaklatott, zaklatásos világunkban.

Ibsen: A vadkacsa. 1884. Színmű. 5 felvonásban. Szereplők: 12 férfi, 3 nő, néma szereplők. Így vezeti fel a Színházi Kalauz a norvég drámaíró zseni művét. Mondandója summázatát is megadva, sugallva. E szerint a darab a hazug illúziókon felépült polgári társadalom kritikája. Ibsen színműve arról is szól, hogy a társadalomban, melynek szeletkéjét a szerző öt felvonásba sűrítette, a hazugság az éltető elem, az igazság kiderítése pedig tragédiához vezethet. A címbeli és a darabban is feltűnő vadkacsa éppen ezeknek a hazug illúzióknak a jelképe. Az élethazugság szimbóluma. Az élethazugság foglalkoztatta Ibsent, ez a határozott tekintetű drámaíró, aki így summázta a modern kor emberi kapcsolatainak válságát. Miként tette lélektani konfliktusaival, az emberek közötti viszonytalanságok ábrázolásával a filmművészet Ibsenje, Ingmar Bergman is. 

Nehéz darabnak tartják A vadkacsát, miként a kínpadra vonszolt rendező - ő vitte volna színre most is - írja Összpróba című életrajzi kötetében, a történtek ellenére ajánlom elolvasásra, a próbákon mégis hamar rabul ejti a színészeket, holott meggyötrik a játszót és a nézőt egyaránt. Élünk egymás mellett olykor a legszemélyesebb mondandó nélkül, belehazudunk a másik szemébe, elfogadjuk egymás hazugságait és amikor az igazságok sokszor a legváratlanabb pillanatokban, mindenféle előzmény nélkül napvilágra kerülnek, megtörténhet a tragédia. 

Olykor a legteljesebb erkölcsi megsemmisülést hozva, egy addig kitüntetett élet összes alkotását földig rombolva. Ezeknek az élethelyzeteknek a foglalata is az ibseni életmű. Itt kell most citálni Arthur Millert, aki a múltban elkövetett bűnös cselekedetek következményeinek kibontásában tartotta nagy mesternek Ibsent. Aki azt is kutatja a múlt bűneiben, miként befolyásolják, torzítják el a jelent. Hogyan lesz a holnap a tegnapok zsákmánya. 

Érteni vélem, hogy e hisztérizált légkörben lenyesték a vadkacsa szárnyait és száműzték a rendező színházának műsortervéből. Ugyanakkor mérhetetlenül sajnálom. Mindazt, ami megtörtént, de azt is, hogy A vadkacsa premierje ugyanúgy áldozatává vált az eseményeknek. Színházba járó társaságban jegyezte meg valaki, mily merész és persze, kockázatos válasza lett volna a színháznak és talán a rendezőnek - utóbbinak túl a bocsánatkérésén - is ez az előadás. Azzal együtt, milyen légkörben kellett volna próbálniuk a színészeknek és mi történhetett volna a premieren, vagy éppen annak előtte. Hiszen a darab éppen arról is szól, ami körülvesz bennünket, és arról is, hogyan boldogítanak hazugságok, és miként lesznek áldozatai az igazság kiderítésének. 


Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ