RSS Feed

1957: Trabi, szputnyik és a többiek

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2017. 09. 10. 8:17:28 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

1957: Trabi, szputnyik és a többiek

Kinek az '56-os népfelkelést követő magyarországi perek, kinek a szovjet szputnyik program jut eszébe a 60 esztendővel ezelőtti naptárra pillantva. Legszerencsésebb honfitársaink 1957-ben már tévét is nézhettek, sőt saját autóval gurulhattak az utakon.

Napjainkban már természetes, hogy álmaink vadonatúj verdáját, akár azonnal hazavihetjük a szalonból. S nem kell Merkur-kiutalással bíbelődnünk, éveket várnunk egy „Made in DDR” avagy „Made in CCCP” típusra. Ám nem volt ez mindig így a „Kádár-medencében”. A veterán kiskocsik gyűjtői jól emlékeznek arra, hogy már a fél világot meghódította a Volkswagen Bogár az ötvenes években. A szintén nyugatnémet Gogomobil, a BMW Isetta és a francia Citroën „Kacsa“ ugyancsak megelőzték a „Made in DDR” népautót. A Trabantot, mely a P 50-es leporolt változataként hatvan esztendeje debütált. A Wartburg kétajtós „öccse” igazi szenzáció volt! Magyarországon is! A háború poklából felocsúdó NDK-ban négy évvel a berlini munkásfelkelés (1953) után és négy esztendővel a fal felhúzása (1961) előtt jelentek meg a legelső, a kor technikai színvonalát tükröző, takarékos családi kiskocsiról készült gyári fotók. 

A hruscsovi szputnyik-korszakban - szegény Lajka kutyus - az olasz FIAT 500-as és a brit Mini Morris zwickaui vetélytársa 18 lóerős volt. A félezer köbcentis, kéthengeres Trabant, 90 km/órás csúcstempóját senki sem fitymálta le anno. A keletnémet mérnökök mégsem csücsültek a babérjaikon. A tervgazdálkodás sürgetésétől „inspirálva” már 1960-ban 20 lovasra tuningolták a jellegzetes brummogású orrmotort. Micsoda különbség! Balalajka helyett basszusgitár! Walter Ulbricht birodalmában a technikai fejlődés megállíthatatlannak tűnt. A VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau konstruktőreinek hála 1962-től egy még újabb aggregáttal rendelhették meg a (nagyon türelmes) polgárok a Trabant limuzint, illetve kombit. A 23 lóerős motor akár 100 km/órás robogást is lehetővé tett. 

Fotó: M.G./Berlin
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ