RSS Feed

Szeretni kell

Csontos Tibor - 2017. 09. 01. 8:00:21 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Szeretni kell

Hát Makk Károly is elment, és magával vitt egy nagy korszakot, a magyar filmtörténet legnagyobb és utolérhetetlen és megismételhetetlen korszakát. Elment, de mégis itt maradt. A filmjeiben, a róla készült portrékban, az interjúkban, filmjeire érzékeny bensőnkben. Szeretni kell - írta három éve megjelent önéletrajzi kötetének címéül. Ennyire egyszerű, gondolta és mondta. És nem csupán szeretni kell, de szeretni is lehet az életművét, amit kilencvenkét évesen is folytatni készült.

"Hiszek az emberben, az emberi érzésben. Pozitív és negatív értelemben egyaránt.S ez a hit a mozgatója és meghatározója művészi törekvéseimnek" - mondta 1977-ben, amikor annak volt a harmincadik évfordulója, hogy először jelent meg neve filmes főcímlistán, mégpedig Radványi Géza Valahol Európában című filmjének főcímlistáján, ügyelőként. Ez a hit, az emberi érzelmek hatalmába vetett hit szőtte át az életművet az 1954-es vígjáték Liliomfitól az utolsó, 2010-es politikai krimi Így, ahogy vagytok című filmjéig. Azon kevés magyar rendezők közé tartozott, akinek a pályáját egyszerre jellemezték sikerek, kudarcok, fellobbanások és hallgatások, kiugrások és vargabetűk. Az utóbbi években az elfelejtésével is meg kellett küzdenie.

Másfél éve terjedelmes interjút adott lapunknak, a MIX Magazinnak, melyben keserűen jegyezte meg, hogy az ő nemzedéke már zavaró tényező lehet a mai filmes világban. A 2016-os Magyar Filmszemlére már meg sem hívták, a televízióból tudta meg, hogy egyáltalán van ilyen esemény, nem tartottak igényt arra, hogy az egyik legnagyobb rendezőnk részese legyen a filmes közéletnek. Igaz, arra még megkérték, hogy írjon előszót az idegen nyelvű filmek kategóriájában Oscar.díjat nyert Saul fia című filmről szóló könyvhöz, mely filmhez annyi kötődése is volt, hogy 1975-ben az ő Macskajátéka is ugyanebben a kategóriában szerepelt jelöltként. De hát ebben a kategóriában volt jelölt Fellini Amarcordja is, amely elvitte előle a pálmát. 

Beszélt arról is, hogy az új magyar filmes nemzedékben vannak, akik közel állnak hozzá, például Pálfi György is megkérte, nézze meg és véleményezze új filmjét. Ahogyan az azóta elhunyt Kamondi Zoltán is kikérte tanácsait készülő filmjével kapcsolatban. S persze, ő sem tett le még a filmezésről, arról is beszélt, hogy szívesen elővenné azt a néhány témát, amit a fiókjában őriz már évek óta. S mivel vonzódott az abszurdhoz, figyelte a politikai történéseket, szívesen folytatta volna azt a bizonyos politikai krimit. Miközben pontosan tudta, hogy napjaink filmgyártási szisztémája már nem neki való, nem tartotta idevalónak az amerikai filmgyártási szisztéma megvalósítását.

Az Így, ahogy vagytok volt az utolsó dolgozata, amely a rendszerváltozás óta történteket mutatja, miként Makk Károly fogalmazott: jelzi, kiáltja, rikoltja, üvölti a magyar nézők és minden néző felé a világon: Hol éltek ti? Tudjátok, mi történik itt? És hogyan fogtok ti  í g y élni? Eme utolsó filmje visszhang nélkül maradt. Ezért gondolta úgy, hogy talán nem elég jól láttatta a hazugságot, a rombolást, az emberi értékek lezüllését. Rosszul gondolta és már nem lesz folytatás.  A közelmúltban Jancsó Miklós, Bacsó Péter, Kovács András után Makk Károly vitte el magával örökre egy nagy korszak nagy darabját. Nekünk pedig itt maradt a Liliomfi, a Szerelem, az Egymásra nézve, a Ház a sziklák alatt, az Egy erkölcsös éjszaka, a Macskajáték. Egy teljes élet és teljes életmű lenyomataként.



Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ