RSS Feed

Színészfilozófiák

Csontos Tibor - 2017. 09. 04. 10:08:45 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Színészfilozófiák

Huszonöt éve nincs már közöttünk Nagy Attila színművész, akire e legtöbben talán az Abigél Vitay tábornokaként emlékezhetnek és akiről kevesen tudták, hogy a színjátékon, a rendezésen kívül írt is. És milyen jól! Írt életének kallódásairól, az ötvenhatos forradalom miskolci eseményeiben betöltött munkástanácsi szerepéről, az emiatti börtönélményeiről, s mindarról, amit a színházról, a színjátszásról gondolt. Ez utóbbiakban filozófus színészként, színész filozófusként jegyezte le máig érvényes esszéit.

Furcsa ország, kicsike falu és különös család gyermeke lettem – kezdi kallódásainak leírását Nagy Attila, aki valóban egy furcsa ország kicsike, másfél ezere lélekszámú falujában, a zempléni, bodrogközi Pácinban született, ott,. ahol, úgy mondták, az ember kicsit nekiszalad és máris a szomszéd országban találja magát. A kétszeres Jászai Mari-díjas, Kazinczy-díjas, Érdemes művész Nagy Attila nem kevés meglepetéssel szolgál a Nem lehet visszatérni – Egy színész vallomásai című kötetével, amely a Napvilág Kiadó gondozásában jelent meg és amely nem csupán rendhagyó életrajz, hanem egyszersmind színjátékos-filozófia és színháztörténelem is. Életrajzi töredékek, interjúk, vallomások, újságcikkek, esszék foglalata a kötet és egyértelmű bizonyítéka, mily érzékeny és jó tollú író is volt Nagy Attila. 

Nem kevés színész fogott már tollat és írt könyvet, de ezek jó része sztorizós, anekdotázós, amolyan jó értelemben vett önemlékű. Nagy Attila írásműve abba az általam is kedvelt színészíró vonulatba tartozik, melyet például Latinovits Zoltán, Gábor Miklós, Huszti Péter képviselt. Az elmélyült, elemző-értékelő, a ködszurkáló, esszéjellegű írások világa ez, amit az életkallódások színeznek, s ezek az ötvenhatos eseményekben miskolci színészként munkástanácsi funkciót vállaló és ezért a tizenkét évi börtönre ítélt színésznél nem véletlenül kapnak hangsúlyos szerepet. Déry Tiborral, Bibó Istvánnal, Krassó Györggyel ült egy zárkában,  Amnesztiával szabadult, három évig nem léphetett színpadra, munkásként dolgozott. Színésztársai közbenjárására a veszprémi Petőfi Színházban játszhatott, a hatvanas évek vége már Szegeden, majd a budapesti Thália Színházban találja Kazimir Károly társulatában. Közben A kőszívű ember fiai, Sellő a pecsétgyűrűn, majd  A fekete város, az Abigél.Végül Kecskemétre kerül, ahol már rendez is. 

A rendszerváltást követően közéleti szerepet vállal, sokak meglepetésére az MSZP országgyűlési képviselője lesz, amit azzal indokolt, hogy mindig is baloldali érzelmű ember volt, akit rendre izgattak az erkölcsi kérdések is. Nem véletlenül szerepel a színházi témájú írásai között oly sokszor az erkölcs, amely életének, alkotóim pályájának egyik kulcsfogalma volt. Megnyilatkozik a művészi alázatról, a színművészt tízparancsolatáról, a tapsról, az alkotói tevékenységről, a kritikáról, szerepeiről, rendezéseiről. És Gózon Gyuláról is, aki egyszer azt mondta neki: Tudod, öcsém, az ember akkor kezd öregedni, amikor azt veszi észre, hogy az élete tele van értelmes kis történetekkel. Nagy Attilának már nem adta meg a sors, hogy megöregedjen, 59 évesen távozott közülünk. Nagyon sok értelmes kis története azonban megmaradt, 







Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ