RSS Feed

Kedvenc sztriptízeim

Csontos Tibor - 2017. 07. 14. 8:00:14 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Kedvenc sztriptízeim

Nem feltétlenül igaz, amit egyszer György Péter esztéta írt arról, hogy a kereskedelmi televízió olyan, mint az emberevő tigris. Ha arra értette, hogy felfalja a nézőt, egyetértek, ám hogy valamennyi kertévés riportert, műsorvezetőt felfal-e, azt bizony kétlem. Mert hát Szegvári Katalin Nem celeb, csak híres című,kortárs televíziós korrajznak és kórrajznak is beillő interjúkötete is erről szól. Arról, hogy van itt egy tehetséges, értékteremtő kertévés nemzedék, melynek tizenhárom tagja most sztriptízt mutat be.

Mégpedig a Nagy Riportergeneráció egyik jelentős tagjának, Szegvári Katalinnak, aki interjúkötetet szánt arra, hogy bizonyítsa, nem igaz, hogy a kereskedelmi televíziózás csak értéktelen celebek foglalata. Tizenhárom ifjú kollégáját mutatja be úgy, ahogyan eddig még senki és e tizenhárom kolléga is úgy mesél neki, ahogyan talán eddig senkinek sem. A Nagy Tizenhárom közös nevezője, hogy bár tudomásul veszik a kereskedelmi televíziózás üzletjellegét, azt, hogy ez elsősorban biznisz és profitra éhes, értéket hoznak létre, műfajokat, műsorokat találnak ki, és egyáltalán: a legmagasabb szinten űzik a szakmájukat. (Tegyük hozzá, köszönhetően annak is, hogy olyanok is voltak a mestereik, mint például éppen Szegvári Katalin, Kepes András, Vitray Tamás, Érdi Sándor, Győrffy Miklós, Bánó András, Horváth Ádám, Havas Henrik, Rangos Katalin.)

Ebben a Napvilág Kiadó által megjelentetett kötetben megszólal Azurák Csaba, Erős Antónia, Hadas Kriszta, Hajós András, Kolosi Péter, Kotroczó Róbert, Máté Kriszta, Rábai Balázs, Sváby András, Szellő István, Till Attila, Vágó István, Vujity Tvrtko. Ők jelentik a ma már naggyá ért Kis Generációt, amely Szegváriék, Kepesék, Vitrayék nemzedékét követte. Ők persze ma már másfajta televíziózást képviselnek, erre mondta Vitray, hogy amit ő ma taníthatna a maiaknak, arra a kereskedelmi televíziózásban nincs szükség. Azt azonban Kolosi Tamás, aki ma az RTL KLub porgramigazgatója, második embere elismeri, hogy világszemléletet, gondolkodásmódot, ízlést viszont tanultak a "régiektől", ami ugye, elnézve a mai kertévézést, cseppet sem kevés. Sőt, a legtöbb. 

Elgondolkoztató az is, amit többen megfogalmaztak: nem véletlen, hogy ők nem véletlenül tartanak ott, ahol ma tartanak. Mert szinte valamennyien ama bizonyos Magyar Rádió egykori 168 óra, Krónika című műsoraiból, vagy éppen ama bizonyos Magyar Televízió két független hír- és hírelemző műsorából, az Egyenlegből, majd később az Objektívből jöttek. Svábyék például megteremtették a Naplót, amely egy darabka Európa volt, Kotroczóék behoztak a Házon kívült, a XXI. század című műsorokat - ezeket az igazán közszolgálati típusú programokat. Nem véletlen, hogy hosszú hallgatás után az egyébként sikeres vendéglős, Sváby éppen a Naplóval tért vissza a képernyőre, az ATV-be, s az sem, hogy az ugyancsak értéktudatos, inkább hétköznapi hősöket preferáló Vujity Tvrtko,a ki élő adásban bukott ki a kamucelebek ellen és szakított kenyéradó tévégazdájával, most újra televíziózik. Ő is az ATV-hez igazolt.

Ma már a kevés kivétellel - Rangos Katalin kifejezését kölcsönözve - a politika által tökéletesen lakájosított iparág lett az újságírás, a televíziózás, s a kötetet olvasva azon töprengtem, vajon él-e még a tizenhármakban az illúzió, hogy fontosak-e, hogy fontosnak érezhetik-e magukat. Nem tudom. Az viszont biztos, amit Érdi Sándor a kötet előszavában megjegyzett: "Micsoda televíziót tudnának ezek csinálni a köz szolgálatában!"
Hát ez az. 



Fotó: Varga Gábor
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ