RSS Feed

Trabicsek, az álomautó

Mogyorósi Géza - 2017. 07. 05. 8:00:48 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Trabicsek, az álomautó

A Berlinbe látogató turisták legbátrabbjai 2017 júniusában, júliusában 99 euróért oldtimer Zsigulit bérelnek egy napra. Avagy konvojban - hárman-négyen bepréselődve egy veterán Trabiba - pár órás szafari keretében fedezik fel maguknak a német fővárost. Tapasztalatom szerint az első öreg verdák már a Reichstag és a Brandenburgi kapu környékén lerobbannak.

A Szputnyik korszak meglepetése volt, hogy az '56-os magyar forradalom után nem sokkal bemutatták a KGST-blokk új kisautóját. A duroplaszt kasztni rozsdamentes száguldást, individuális mobilítást ígért. A Keleti-tengertől a bolgár Aranypartig. A Kern András régi tréfájából ismert „leszedhető ajtajú ndk-s turmixgép” szülőföldjén - a berlini fal felhúzását követően - a technikai fejlődés megállíthatatlannak tűnt. A VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau konstruktőreinek hála 1962-től egy izmosabb aggregáttal rendelhették meg a (nagyon türelmes) polgárok a Trabant limuzint, illetve kombit. 

Az épppen 55 esztendeje debütált, 23 lóerős motor akár 100 km/órás robogást is lehetővé tett az NDK rozoga – a náci korszakból örökölt – Autobahnjain. Ez az erőforrás aztán hosszú életűnek bizonyult. A szögletesebbé, modernebbé varázsolt 601-es verziókban is ez a kéthengeres szív dobogott Berlintől Budapestig… Pukkanjon a pezsgós flaska! A P 50-es leporolt változataként hatvan esztendeje mutatták be az első Trabi szériát. A Wartburg kétajtós „öccse” igazi szenzáció volt! Magyarországon is! A háború poklából felocsúdó NDK-ban négy évvel a berlini munkásfelkelés (1953) után és jelentek meg a legelső, a kor technikai színvonalát tükröző, takarékos családi kiskocsiról készült gyári fotók. 

A hruscsovi szputnyik-korszakban az olasz FIAT 500-as és a brit Mini Morris zwickaui vetélytársa 18 lóerős volt. A félezer köbcentis, kéthengeres Trabant, 90 km/órás csúcstempóját senki sem fitymálta le anno. A keletnémet mérnökök mégsem csücsültek a babérjaikon. A tervgazdálkodás sürgetésétől „inspirálva” már 1960-ban 20 lovasra tuningolták a jellegzetes brummogású orrmotort. Micsoda különbség! Walter Ulbricht birodalmában a műszaki fejlődés megállíthatatlannak tűnt. 

A VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau konstruktőreinek hála '62-től egy még újabb aggregáttal bukkant fel a - 21. században már sok ezer eurót érő – modell. A 23 lóerős moci akár 100 km/órás robogást is lehetővé tett Drezda és a Balcsi között. Ez az erőforrás aztán hosszú életűnek bizonyult. A szögletesebbé, modernebbé varázsolt 601-es verziókban is ez a kéthengeres szív dobogott. S ne aggodjunk, a Reichstag és a Brandenburgi kapu környékén a Trabi konvoj lerobbant példányaiba perceken belül új életet ver a turnévezető, aki egyben ügyes szerelő is. A karaván halad!

Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ