RSS Feed

A letehetetlen Marton

Csontos Tibor - 2017. 06. 08. 8:00:13 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

A letehetetlen Marton

Persze, hogy többértelmű a címbeli mondat, de mi most Marton Lászlónak, a Vígszínház főrendezőjének és korábbi direktorának a héten bemutatott Összpróba című élet-és pályarajzi kötetére gondolunk elsősorban. A színházi világpolgár majd' háromszáz oldalas megamonológjára, amely valóban letehetetlen olvasmány és amely hemzseg a sztoriktól, az anekdotáktól, miközben az idő vígteátrumi vonatán ülve a színháztörténelem ikonikus figuráinak panoptikumában is érezhetjük magunkat.

A hazai színi szakma rokonszenves és elbűvölő személyisége a direktor, rendező, pedagógus Marton László, aki eleinte berzenkedett a róla szóló könyvnek még a gondolatától is. Végül Rochlitz András, a Park Kiadó igazgatója beszélte rá, mondván, "Előbb-utóbb úgyis lesz rólad egy könyv, most azonban még beleszólhatsz abba, hogy milyen is legyen!" Mi tagadás, jó lett. Sőt nagyon jó, történetekben, élményekben tobzódó kötet született Martonnak az újságíró Orosz Ildikóval folytatott beszélgetéseiből egy példamutató és tehetséges élet lenyomataként. Miként Radnóti Zsuzsa, a Vígszínház dramaturgja  - a jó barát, akivel máig magázódik - írja e különös élet- és pályakrónika előszavában, az Összpróba egyszerre családhistória, korszak- és színháztörténet és regényes művészkarrier.

Felettébb izgalmas már a családtörténelem idézése is, annak a budapesti polgári értelmiségi családnak a felfestése, amelybe Marton László beleszületett, s amelynek miliőjét furcsa módon még a Rákosi-korszakban is képesek voltak megőrizni. Ez a polgári lét idővel persze elsüllyedt, de most Marton emléktöredékein keresztül újraélhetjük. Miként felidézi édesanyját is, akit egész Budapest csak úgy emlegetett, hogy a "gyönyörű Keresztes lány", és akire még az unikumos Zwack Péter is emlékezett, amikor Martont bemutatták neki Firenzében: " Akkor te a világszép Keresztes Ilinek vagy a fia, ugye?" 

S persze, "felmászunk" az apai családfára is, Megtudjuk, hogy édesapja unokatestvérei külföldön futottak be karriert, Andrew Marton Hollywoodban lett rendező és producer, ő rendezte az 1959-ben készült Ben Hur látványos kocsiverseny jelenetét, s egyik rendezője volt az 1962-es  A leghosszabb nap című,a normandiai partraszállásról készült amerikai filmnek is, Utóbbinak nem örült a magyar pártvezetés, mert egy szó nem esett benne a nagy Szovjetunióról.  Marton megemlékezik arról, fekete pont volt a káderlapján, hogy az amerikai nagybácsija "szovjetellenes" filmeket készít... George Marton Berlinben kiadót alapított, ő képviselte Heinrich és Thomas Mannt, majd Párizsba költözött, ahol Marton László negyedéves főiskolásként meglátogatta és ahol személyesen találkozhatott Jean-Paul Sartre-val és feleségével, Simone de Beauvoir-ral.

Itthon pedig miután szülei nagy társasági életet éltek, olyan vacsoravendégek fordultak meg náluk, mint Székely Mihály operaénekes, Zathureczky Ede hegedűművész, vagy a színész Pethes Sándor. Bérmakeresztapja pedig a zseniális Ferencsik János volt, akivel élete végéig szoros kapcsolatban állt. 

A családhistóriai emlékmozaikokat követő rendezői pályarajz sem kevésbé izgalmas, erről is részletesen mesél Marton László. Arról, hogyan találkozott Várkonyi Zoltánnal, aki a Vígszínház szerződtette, arról, milyen volt az élete, amikor 1985 és 2008 között vezette a körúti teátrumot, a külföldi rendezéseiről, melyekről eleddig csak nagyon keveset tudtunk, Mindeközben pedig megelevenedik Ruttkai Éva, Sulyok Mária, Páger Antal, Darvas Iván, Latinovits Zoltán, felidéződnek színreviteleinek történetei, megtudjuk, milyen volt Diana hercegnővel való találkozása a Vígszínházban és egy éjszakai sörözése az ír kormányfővel. S persze szó esik arról is, hogy negyven éve tanít a Színház- és Filmművészeti Egyetemen ( korábban Színház- és Filmművészeti Főiskola) ahol első osztályába járt például Piros Ildikó, Verebes István, Blaskó Péter, Kern András. Miként a könyvbemutatón megjegyezte, a tanítás segít neki fiatalnak és nyitottnak maradni.

Nekünk pedig ezzel a kötettel segít elmerülni a magyar színháztörténet jelentős vígszínházi korszakaiban, újraélni emlékezetes rendezéseit, mert mi tagadás, Marton ezt a róla szóló könyvet is remekül "megrendezte". 


Fotó: artnews.hu
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ