RSS Feed

Veszélyes utakon

Dalia László - 2017. 06. 04. 8:00:07 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Veszélyes utakon

Péteken öten haltak meg a közutakon, egy család frontálisan ütközött Hódmezővásárhely után, egy kisteherautót vezető nő fának hajtott, míg egy motorost egy kereszteződésben csaptak el. Ezen a pénteken a Teve utcai rendőrpalota előtt az ORFK-OBB főtitkára és egy autós magazin főszerkesztője tartott sajtótájékoztatót a kopott gumikról és a kánikulai napok veszélyeiről.

Az utóbbi években fokozatosan csökkent a halálos balesetek száma, de még mindig sok autós, motoros, kerékpáros és gyalogos hal meg közlekedési balesetben. Sok felesleges kampányt megértünk már, amelyek leginkább a pazarlásról árulkodnak, viszont a közlekedésbiztonsági tájékoztatókat sosem éreztem feleslegesnek. S miután mindenki közlekedik, az is, aki csak a boltba sétál át, ezek az igazán közérdekű információk. Mondjuk, sokkal fontosabbak, mint a híradók bugyuta riportjai egy bűnügyről, amelynek semmi tanulsága nincs, ellenben megtudjuk, mit nem tud vagy mit nem látott a szomszéd, aki se az arcát, se a hangját, se a nevét nem adja az értelmetlen beszélgetéshez. Viszont a közlekedési balesetek körülményei alighanem több tanulsággla szolgálnak. Mert hát mennyit elárul az autósokról, hogy május végén 26 százalékuk még téli gumival közlekedett. Jóval hosszabb a  fékút, jóval nagyobb az esély a balesetre. És a gumik mintázata, a profilmélység gyakran csak a megengedett környékén van. A ritkán használt autók pedig olykor 7-8 éves gumival járnak, amelyek már elfáradtak, nem úgy viselkednek, mint újkorukban.

Néha látni az utakon olyan autókat, amlyek majd szétesnek, füstölnek, s ilyenkor csak az jut eszünkbe, hogy mentek át a műszaki vizsgán. Nos, a gumik állapotát nem kell naponta bemutatni, csak a tulajdonos látja, hogy mennyire koptak el, mikor cserélte le azokat. Nem ez a nagy tétel, ám a baleseteknél az egyik meghatározó elem, ahogy Kiss Csaba, az ORFK-OBB főtitkára mondta, az egyik legfontosabb alkatrésze. Ha valaki sajnálja rá a 80-100 ezer forintot, akkor túl nagy kockázatot vállal, mert autópályán, 130 kilométeres sebességnél az élete múlhat rajta, hogy hány méteren belül tud megállni. Nos, ezek azok a tanulságok, amire időről-időre érdemes felhívni a figyelmet. Persze, ezt nem lehet csócsálni, mint Repülős Gizi országjárását, vagy egy betörő banda garázdálkodását, viszont több hasznát vesszük.

A kerékpárosok közül is sokan ott maradnak az úton, s örökös vitatéma, hogy jól jártak-e több szabály enyhítésével, amit sikeres lobbizással értek el, többek között az egyirányú utcákba való oda-vissza közlekedéssel. A mai biciklikkel szélsebesen lehet közlekedni, s gyakran meglepik az autósokat, ha váratlanul feltünnek, vagy cikáznak a járművek között. Néha azt gondolom, hogy sérthetetlennek tartják magukat, ám a balesetei statisztikák nem erről árulkodnak.












Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ