RSS Feed

Az okos Bécs

Csontos Tibor - 2017. 05. 17. 8:00:21 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Az okos Bécs

A szomszédvár, amelyik már régóta igyekszik leszedegetni magáról, az ódon és megunt császárvárosi címke maradványait, s egyre inkább az élhető, modern, huszonegyedik századi okos város imázsában szeretne fürdőzni, amely város mindent igyekszik megtenni a polgáraiért. A szomszédvár, Bécs, ahol mindig kitalálnak valamit, és ahol jó lenni, ahol még jobb élni. Ott mindig bedobnak valami olyasmit a köztudatba, ami széltében-hosszában tágítja az ott élők komfortzónáját, kellemesíti közérzetüket, hangulatukat.

Az osztrákokról úgy tartják, hogy nemzeti karakterükben a mélységes konzervativizmus keveredik a találékonyság és az ötletesség iránti fogékonysággal. E fogékonyságnak is köszönhetően Bécsben mindig történik valami. Valami olyasmi, amitől a bécsiek és az osztrák fővárosba látogatók is egyre jobban érzik magukat.

A minap például a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien hirdetett tehetségkutató versenyt feltörekvő zenekaroknak A metró csillagai elnevezéssel. A győztesek, akiket a vállalat honlapján leadott közönségszavazatok alapján illetve szakmai zsűri segítségével választanak majd ki, július hatodikától játszanak majd délutánonként a Westbahnhof metróállomáson. A kiírásban nem feledték el megemlíteni, hogy úgymond, „nyugalmat sugárzó” zenékkel érdemes pályázni, hiszen a cél az, hogy „a távolból beszűrődő kellemes dallamoknak köszönhetően az utasok nagyobb biztonságban érezzék magukat”. A fogadtatás alapján később újabb metróállomásokon koncertezhetnek majd a hivatalos metrózenészek adományokat is gyűjthetnek a fellépéseiken. 

 

S ha már a bécsi metró. Majd’ húsz kilométerrel meghosszabbítják a negyven éve átadott U 1-es legrégebbi szakaszát, melynek új megállói az egységes dizájn szándékának megfelelően kívül-belül pontosan úgy néznek majd ki, mint a vonal, negyven évvel ezelőtt készült metróállomásai. Apró ötlet, nagy költséggel, de nagyon is bécsi. S még egyszer: ha már metró. Bécs tömegközlekedési hálózatában eddig hat metróállomáson helyeztek el automata defibrillátorokat, melyeket szükség esetén laikusok is tudnak használni. Mi több, a közlekedési vállalat készenléti autóit is defibrillátorokkal szerelték fel. 

 

A bécsi vezetés a város minden szegletében igyekszik bővíteni az óvodai és iskolai férőhelyek számát, és ehhez szokatlan, újszerű megoldásokat is alkalmaznak: tavasszal például egy szupermarket tetején adtak át óvodát. 170 gyereknek számára van hely, akik az 1.400 négyzetméteres udvarral… Parkjaikat úgy óvják, hogy néhány híres parkon a kerékpárt még keresztültolni sem szabad, aki megteszi, 700 eurós (kb. 210ezer forintos) büntetést kockáztat. Energia-takarékossági bajnokságot is hirdettek már az osztrák fővárosban: akik egy hétig hét kilowattórát megspóroltak az áramfogyasztásban, elektromos kerékpárt, háztartási gépeket nyerhettek.

 

Említhetnénk azt is, hogy a bécsiek új segélyhívó számot hívhatnak, ha fáj valamijük, de nem tudják eldönteni, mennyire komoly az állapotuk. Huszonnégy órán keresztül. Huszonnégy órán keresztül diplomás ápolók állnak készenlétben, akik egy kérdéssor segítségével először azt mérik fel, hogy életveszélyes állapotban van-e a hívó. Ha igen, azonnal mentőt küldenek, ha nem, a segélykérővel közösen eldöntik, hogy ráér-e, ha másnap felkeresi a háziorvosát, vagy inkább menjen be a kórházba.

 

Az osztrák főváros környezetvédelmét szolgálja, hogy teherautók helyett ma már négyszáz teherbringát használnak szociális ételszállításra vagy online bevásárlások házhoz szállítására. Bécs jelentős összeggel – 800-1000 euróval - támogatja magánszemélyek és vállalkozások a teherkerékpár-vásárlását. Az e-autók gyorsabb elterjedése érdekében például 2017 közepétől átfogó elektromos töltőhálózat kiépítésébe kezd az osztrák főváros, amely a felmérések szerint is a legélhetőbb európai főváros.

 

 

 

 

 


Fotó: despositphotos
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ