RSS Feed

Zsiguli - kölcsönbe

Mogyorósi Géza - 2017. 04. 07. 8:00:27 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Zsiguli - kölcsönbe

Jó, ha tudja a húsvét táján a Spreehez látogató magyar turista, hogy Németország legnagyobb metropoliszában veterán járgányok is kölcsönözhetők. A tengerentúli limuzinoknál tán izgalmasabb, hogy napi 99 euróért tesztelhetjük a jó öreg "Made in CCCP" Zsigát. Olcsóbb a kurta Trabi túra -kétütemű konvojban, keresztül-kasul Berlin szívében.

Jómagam, karcsú főiskolásként - de rég volt! - egy Zsigán tanultam meg (?) vezetni Pesten. 35 év távlatából azon most ne merengenék el, hogy milyen az, amikor egy automata országúti cirkálóhoz szokott, hájas amerikai turista száz dolcsiért bepréselődik egy Zsiguliba, netán Trabiba. A kaland nyugatnémet szereplőkkel is tartogat meglepetéseket. Hétvégente, amint tapasztalom több a lerobbant KGST (kölcsönzött) oldtimer Berlinben, mint a honeckeri időkben. A 28 évig fallal kettészelt világváros idegenforgalmi szakemberei szinte kifogyhatatlanok az ötletekből, így nem csupán bringát bérelhet a külhoni vendég a Spree-cityben, hanem bármilyen verdát is! A 90-es évek elején a térképekről leradírozott államokban, az NDK-tól a Szovjetunióig komoly rajongó tábora van 2017-ben is a „szocialista” járműipar hajdani termékeinek. A Trabantok, Wartburgok és farmotoros ©kodák legalább annyi oldtimerbarátot varázsolnak el, mint a Zaporozsecek, Zsigulik, Volgák.

De ne menjünk messzire, csak ide Magyarországtól pár száz kilométerre, ahol negyedszázada fejeződött be a keletnémet gépjárműipar „örökifjú” kiskocsijának a gyártása. A DDR már réges-rég elhunyt egykori főkommunistája, Erich Honecker (1912-1994) ma rá sem ismerne Drezda, Berlin, Rostock utcáira. Hiszen a 46 esztendeje hatalomra került „Honi” népe Trabi, Wartburg és Zsiguli kiutalásról álmodozott a 70-es, 80-as években. Miközben ő, a párt főembere francia és svéd autócsodákkal suhant. 

A KGST tábor egyik legmotorizáltabb állama volt a térképekről '90 őszén levakart Német Demokratikus Köztársaság. Az akkor már négyütemű Trabant gyártása sem tartott sokáig: 1991-ben búcsúzott a kockafazonú modell. Ki akart anno keleti verdát a kemény márka korszakában?! Korábban a vadonatúj Trabira, Wartburgra, ©kodára, Zsigára gyakran 10-15 évet várakoztak a „türelmes” polgárok az NDK-ban. A Balatonnál, netán a bolgár tengerparton randevúzva nyugati rokonaikkal, azért persze ki-kipróbálhatták a „Made in Germany” modellek komfortját is. Míg a bonni politikusok főleg Mercikkel suhantak, Erich és Margot Honecker elvtársai nyúlánk Volvokkal, Citroënekkel parádéztak. Vadászathoz Land Rover dukált Leonyid Brezsnyev legjobb kelet-berlini csókosának! Rég volt!


Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ