RSS Feed

Az "áldott" álom üzenete

Regös Judit - 2008. 07. 29. 7:00:34 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Az ókorban az álomfejtést a művészetek közé sorolták. Az álomfejtők megbecsült tagjai voltak az ókori társadalmaknak. Az ókori birodalmak bukása után az álomfejtés tudományát a sámánok, varázslók, boszorkányok őrizgették, ami így egészen a múlt század elejéig a babona körébe tartozott

Hivatalosan legalábbis bolondságnak minősítették az álmok értelmezését. A népi hagyományok azonban nem sokat törődtek a hivatalos minősítéssel, ezért is tudta néhány tudós behatóan tanulmányozni az álmok jelentését.

Az első nagy rendszerező elme, aki tudományos módszerességgel vizsgálta az álmokat, Sigmund Freud bécsi orvos-pszichiáter volt. Freud óta egészen napjainkig számos tudós bizonyította az álomfejtés létjogosultságát mindennapi életünkben. Carl Gustav Jung, svájci orvos tovább fejlesztette az álomértelmezés tudományos módszerét. Ma már számtalan, az álomra épülő és az álmot felhasználó módszer létezik, s ezeket akár tanfolyami keretek között, akár egyénileg is elsajátíthatják az érdeklődők.

Az álom mindig valami sokkal mélyebb dologról szól, mint amilyenek mi a felszínen vagyunk: a tudattalanból hoz fel üzenetet számunkra. Ugyanakkor egyensúlyozó szerepe is van. Felszíni életünk általában a kötelességekről és a különböző elvárásoknak való megfelelésről szól, míg álmaink mindig igazán önmagunkról szólnak, érzelmeinkkel vannak kapcsolatban.

Az éjszakai alvás nagyobb részét kitevő mélyalvás során, amikor nem látunk álmokat, vagy legalábbis nem emlékszünk rájuk, testünk viszonylag feszült. Az álomlátó periódus egy egészséges alvási folyamatban négy-öt alkalommal következik be, körülbelül másfél óránként. Időtartama egyre hosszabbodik, és a későbbi álmok hatására a korábbiakat gyakran elfelejtjük. Emiatt rendszerint a legutolsó, hajnali álomra emlékezünk, sőt, esetleg négy-öt különálló álom jeleneteire is. Az álomlátó periódust "paradox alvásnak" vagy REM - fázisnak is nevezik, mert ilyenkor a testünk teljesen ellazult, csak a szemgolyók mozognak. Valószínűleg az álomképeket követjük ilyenkor a tekintetünkkel. A csukott szemhéjak mögött mozgó szemek árulják el, hogy mikor álmodik valaki.

Áldott állapotban általában megváltoznak a nők alvási szokásai. Kezdetben sokszor felületesebbé válik az alvás, majd egyre hosszabb időt tölt a kismama ágyban, párnák között. Bioritmusa megváltozik. Szinte visszamegyünk a magzati korba mi is.

Éppen ezért a terhes nők általában többet és intenzívebben álmodnak, és sokkal nagyobb jelentőséget tulajdonítanak álmaiknak, hiszen az egész időszaknak kiemelt jelentősége van az ember életében.

Elég, ha pár híres "anyaálomra" gondolunk. Ilyen volt Emesének (a magyarok ősanyjának) álma, amikor megérezte, hogy fia születik, és azt Álmosnak nevezi el. De gondolhatunk Mária álmára is, amely Jézus születését vetítette elő.

Az álmok művészi elemzése sincs messze a valóságtól, álmaink ugyanis a művészet nyelvén, metaforákkal beszélnek. Jelentésük nem egy az egyben értelmezhető, de ha megtaláljuk, hogy egy kép, egy érzés miként illeszthető be a hétköznapjaink történéseibe; vágyaink, önmegvalósításunk útján hol lehet a helye, akkor nagy segítségünkre lehetnek ezek az üzenetek. A megvalósítás felé tudnak vinni az álmok, ha figyelünk rájuk. Sok hasznos tanáccsal szolgálnak mindennapi életünkre vonatkozóan.

Nem feltétlenül kell szakembernek lennünk ahhoz, hogy megértsük álmaink üzenetét. Elég, ha szabadon engedjük fantáziánkat. Nem kell megijednünk a rossz álmoktól sem. Sokan félnek tőlük, holott azok talán még fontosabb üzenetet hoznak, mint a jó álmok. Ha szembe tudunk nézni negatív álmainkkal, bennük megjelenő alakokkal, akkor jó tanácsadóinkká válhatnak. A rossz álmokkal való foglalkozás hoz leggyorsabban változást az életben.

Különös talán, de a halálról álmodni sem jelent feltétlenül rosszat. A halál nagyon hasznos dolog az álomban. Azt jelenti, hogy meghal valamilyen szakasz az életünkben, valamit meg kell gyászolnunk. Ilyen értelemben jó is lehet, mert lehetőséget ad egy új életszakasz megkezdésére. Arra figyelmezet, hogy minden új kezdete egyben valami régi végét jelenti. Ebben az értelemben minden születés egy pici halál is. Amikor anyává válunk, meg kell gyászolnunk lányságunkat, amikor még nem tartoztunk ekkora felelőséggel egy másik embernek. Ez nem is olyan egyszerű dolog, mint gondolnánk. Az álom azáltal segíti a változást, hogy közelebb visz önmagunkhoz.

Sokszor visszatérő álmaink vannak, amelyek azért jönnek elő többször, mert nem foglalkozunk az általuk üzent tartalommal. Dr. Parádi József álomkutató, pszichiáter szerint a visszatérő álom olyan, mint egy hivatalos levél, amit nem bontunk fel és nem válaszolunk rá. Addig érkezik a levél, amíg válaszra nem méltatjuk. A visszatérő álom is megszűnik, illetve átváltozik, ha üzenetére megfelelően reagálunk. Azt üzeni az álom, hogy rossz irányba mész, változtass! Ha az ember képes az álomnak megfelelően változtatni az életén, az nem tér vissza többé.

Nagyon fontosak ugyanakkor a jó és szép álmok is. Energiát, erőt adnak. A jó álmok esetében nem csak azok megértése a lényeges, hanem az általuk kibocsátott energia hasznosítása is. Léteznek úgy nevezett testi érzet miatt átélt álmok. Erre tipikus példa az erotikus álom. Terhesség alatt sok nő számol be az effajta álmok gyakori jelentkezéséről - ennek egyszerű oka, hogy a magzat csiklandozza a méhfalat, és ez okoz erotikus érzést. Ennek nincs ugyan jelentése, de örülni azért lehet neki.

Sokan gondolják, hogy nem álmodnak semmit, mert felébredés után nem emlékeznek az álmaikra. Azonban megfigyelhető, hogy amint az ember elkezd érdeklődni az álmai iránt, emlékezni is fog rájuk. Ez csak elhatározás kérdése. A "másállapot" kitűnő alkalom arra, hogy kilépjünk megszokott gondolkodási keretünkből és nyitottá váljunk saját belső világunkra. A kalandos utazáshoz nem kell más, mint egy ágy, egy kis füzet és írószerszám. Mielőtt elaludnánk, pontról-pontra gondoljuk végig napunkat, de ne csak a történés szintjén. Vegyük sorra érzéseinket is, vágyainkat, félelmeinket! Akár még kívánhatunk is magunknak álmot. Aztán szépen szenderedjünk el, merüljünk álomba. Reggel, mikor felébredünk, szinte még félálomban írjuk le azt, amire emlékszünk az álomból. Nem baj, ha az csak pár szó, kép, érzés vagy egy hangulat. Ahogy belejövünk az úgynevezett álommunkába, egyre többet és egyre hasznosabbakat fogunk álmodni. Magunktól is fel fogjuk ismerni az álmaink szimbolikáját. Rá fogunk érezni, hogy melyik álmunk igazán fontos, melyik nem annyira.

Összefoglalva elmondhatjuk, hogy az álom híd önmagunk megismeréséhez.


Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ